De 112NL app, wat is dat?
Denk dat de meesten van ons wel bekend zijn met de mogelijkheid om 112 te bellen in een noodsituatie. Voor mensen die moeite hebben met praten of slechthorend of doof zijn, is dat vaak geen optie. Dat geldt ook als je er moeite hebt Nederlands of Engels te spreken.
Voor deze mensen kan deze app een uitkomst zijn, tenminste als ze wel uit de voeten kunnen met een smartphone en app.
Maar de app is voor iedereen in Nederland die snel en eenvoudig de meldkamer wil bereiken.
Na het downloaden van de app dien je hem op je persoonlijke situatie in te stellen. Je vult je naam en het telefoonnummer van je telefoon in. Via een verificatie wordt de app actief. Verder kun je aangeven of in de chatfunctie van de app je berichten vertaald dienen (op dit moment 109 talen beschikbaar) te worden. Eigenlijk gewoon enkele instellingen doorlopen.
Via de app is zowel bellen als chatten mogelijk.
De app bepaald ook op enkele meters nauwkeurig waar je bent, en stuurt dit mee naar de meldkamer.
Het staat nog in de kinderschoenen, en zal verder ontwikkeld gaan worden.
App is beschikbaar in de Apple App Store en Google Play Store.
Bron: Rijksoverheid,